Zarówno przez zmotoryzowanych, jak i niezależne instytucje mechaniczne blokady montowane na skrzyni biegów zostały uznane za najbardziej skuteczne zabezpieczenie. Konstrukcja blokady Niedźwiedź-Lock to połączenie innowacyjnego pomysłu oraz pracy nad procesem produkcyjnym na przestrzeni lat. Przedstawiamy krótki zarys pierwszej części historii blokad mechanicznych w Polsce.
Trudne początki
Wcześniejsze blokady mechaniczne nie przypominały tych konstrukcji, które oferowane są przez producentów dzisiaj. Trudno wskazać datę powstania mechanicznego zabezpieczenia montowanego w samochodzie. Z pewnością, można stwierdzić, że pod koniec lat 80 w Polsce prym wiodły izraelskie blokady MULTILOCK. Aby zabezpieczyć samochód przed kradzieżą w tym czasie, trzeba było zgodzić się na wywiercenie dziur w karoserii. Mechaniczne zabezpieczenia izraelskiej firmy były blokadami szeklowymi. Uznać je można również za mało dyskretne – szekla była bezpośrednio zamocowana do drążka skrzyni biegów. Na blaszce montowanej do wewnątrz samochodu przytwierdzony był zamek.
Potwierdzona skuteczność?
Gdyby dzisiejsze blokady mechaniczne były podobnie montowane, mogłoby dojść do uszkodzenia samochodu. Z pewnością nie byłoby mowy o zachowaniu gwarancji u producenta auta. Zastosowanie szekli umożliwiało siłowe zdjęcie blokady ze skrzyni biegów. Wymagało to oczywiście wprawy i wiedzy na temat konstrukcji zabezpieczenia. W tamtym czasie, była to najskuteczniejsza ochrona przed kradzieżą samochodu. Można by jednak wątpić, czy blokady dostępne w Polsce w latach 80, dzisiaj zdobyłyby pozytywną opinie niezależnych instytucji.
Początek firmy Niedźwiedź-Lock
W 1992 roku Zygmunt Niedźwiedź zaprojektował blokadę bolcową, której konstrukcję można uznać za prototyp dzisiejszej blokady mechanicznej. Jedną z zalet zabezpieczenia był bardziej estetyczny wygląd i montaż przeprowadzony pod konsolą samochodową. Był to przełom – mechaniczna blokada skrzyni biegów nie była widoczna, a jej elementy nie zmieniały wyglądu wnętrza. Oprócz bardziej odpowiedniego wyglądu, blokada bolcowa zaprojektowana przez Zygmunta Niedźwiedzia była bardziej odporna i trudniejsza do sforsowania dla amatorów cudzych samochodów.
Projekt mechanicznego zabezpieczenia
Cały mechanizm polegał na zastosowaniu drążka unieruchamiającego dźwignię skrzyni biegów. Wcześniej należało ustawić wsteczny bieg w przypadku manualnej skrzyni biegów lub na pozycję parking w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Montaż pierwszego projektu blokady był podobny do izraelskiego zabezpieczenia – potrzebne było wywiercenie otworów w karoserii auta.
W II części artykułu znajdą się informację na temat:
ulepszenia sposobu montowania zabezpieczenia wprowadzone w latach 90,
nowych sposobów konstrukcji i ich zastosowanie.