Mechaniczne blokady skrzyni biegów i kierownicy uznawane są za jedne z najskuteczniejszych sposobów ochrony samochodu przed kradzieżą. Często stosowanym przez kierowców rozwiązaniem jest autoalarm, jednak nie jest on tak skuteczny, jak chociażby zabezpieczenia antykradzieżowe marki Niedźwiedź-Lock. Zdemontowanie lub odcięcie autoalarmu od źródła zasilania dla profesjonalnego złodzieja nie stanowi większego problemu. Natomiast blokady antykradzieżowe Niedźwiedź-Lock wyróżniają się 99% skutecznością. Istnieją jednak pewne mity na temat ich jakości i funkcjonalności. Co to są za mity? Czy mają coś wspólnego z rzeczywistością?
Zniszczenie blokady za pomocą ciekłego azotu – czy to możliwe?
W internecie można znaleźć informacje na temat rzekomej możliwości zdjęcia blokady przy wykorzystaniu ciekłego azotu. W jaki sposób miałoby się to udać? Otóż, podobno po potraktowaniu ciekłym azotem blokada zamarza, a po uderzeniu młotkiem – rozpada się na kawałki jak szkło. Prawda czy mit?
Jest to nieprawdą. Temperatura wrzenia ciekłego azotu wynosi -195,8 °C, a zestalenia, czyli przejścia w stan stały -210,0 °C. Ze względu na właściwości substancji zamrożenie mechanicznej blokady w warunkach domowych jest niemożliwe. Aby pozbyć się i zniszczyć zabezpieczenie należałoby to zrobić w laboratorium, co z całą pewnością przerasta możliwości typowego złodzieja samochodów.
Kradzież auta z wykorzystaniem wiertarki – prawda czy fałsz?
Kolejny mit na temat blokad antykradzieżowych na pierwszy rzut oka wydaje się bardziej realny. Chodzi o możliwość rozwiercenia zamka zabezpieczenia. Zapewne niejeden złodziej próbował ukraść samochód z użyciem wiertarki. Jeśli jednak trafił na auto z zamontowaną blokadą kierownicy albo skrzyni biegów marki Niedźwiedź-Lock to miał pecha. Produkty z firmy z Lubonia są bowiem odporne na tego typu działania. Rozwiercenie zamka jest niemożliwe, ponieważ jest on zabezpieczony specjalnymi pinami wykonanymi z hartowanej stali:
dwoma z przodu,
trzema z tyłu.
Hartowaniu poddana została również cała obudowa zamka. Dodatkowo zamek posiada specjalny mechanizm zabezpieczający przed siłowym wyciągnięciem bębenka.
Zniszczenie blokady za pomocą łomu?
Kolejnym, rozpowszechnianym w sieci, mitem na temat mechanicznych zabezpieczeń samochodu przed kradzieżą jest możliwość siłowego rozchylenia konstrukcji, na przykład z wykorzystaniem łomu. To również nie jest możliwe. Między innymi dlatego, że konstrukcja blokady antykradzieżowej Niedźwiedź-Lock montowana jest w co najmniej trzech miejscach w samochodzie. Siłowe odchylenie blokady było możliwe, ale tylko w przestarzałych konstrukcjach. Zastosowanie specjalnego systemu montażowego w nowoczesnych zabezpieczeniach Niedźwiedź-Lock uniemożliwia ich siłowe rozchylenie. Warto dodać, że ich montaż odbywa się przy wykorzystaniu fabrycznych otworów w karoserii samochodu. Dzięki temu nie ma ryzyka utraty gwarancji producenta auta.
Czasochłonny demontaż blokady
Złodzieje samochodów dysponują technologią oraz wiedzą, dzięki którym potrafią łamać elektroniczne zabezpieczenia antykradzieżowe. Gorzej – z ich punktu widzenia – wygląda to w przypadku blokad mechanicznych. Jedynym sposobem pozbycia się ich z samochodu jest demontaż przeprowadzony przez profesjonalnego mechanika, i to przy zastosowaniu specjalistycznych narzędzi. Czynność ta jest jednak bardzo czasochłonna. Demontaż blokady zajmuje wiele godzin. Dlatego też produkty marki Niedźwiedź-Lock wyróżniają się niemal stuprocentową skutecznością. Samochody oznaczone naklejką z logo firmy z Lubonia są szerokim łukiem omijane przez złodziei.